- Første aktivitet - mød et marsvin
Børnene får lov til at møde vores 2 marsvin, hvor de får mulighed for, at se og mærke hvordan marsvinet ser ud og hvordan de føles, under dette vil vi snakke om de ting vi ser.
Snakken vil tage udgangspunkt i hvordan marsvinet ser ud og hvad der kendetegner marsvinet som en gnaver. Dernæst vil vi tage afsæt i tandsættet og kigge på hvordan gnavernes tænder adskiller sig fra vores egne tænder og andre dyrs tænder, som ikke er i gnaverfamilien. Med udgangspunkt i dette, vil vi fremvise kranier fra gnavere, så vi tydeligt kan se tandsættet tæt på. Vi vil også medbringe kranier fra andre dyr, for at kunne sammenligne forskellene på gnavernes tænder og eks. rovdyrs tænder. Her vil vi også komme ind på hvordan vores egne tænder ikke ligner hverken gnavernes tænder eller rovdyrenes tænder.
Leg: Gæt hvilke dyr der er i familie med marsvinet - et visuelt billede af forskellige dyr og udvælg dem der ligner marsvinet, hvorfor og hvordan ligner de marsvinet?
Litteratur: undersøgelsesproces (grundbogen, s. 115-116), at kunne se forskelle og ligheder (grundbogen, s. 201)
- Anden aktivitet - fange insekter
Denne aktivitet går ud på at fange insekter med slagnet og herefter undersøge dem.
Børnene går rundt med et slagnet og fanger insekter, derefter vil vi skabe en dialog med dem, om hvad det er for et dyr de har fanget, hvad der kendetegner det (Ben, farve, mønster, skjold) og hvad der fanger børnene ved de her dyr. Vi har bøger med til at kunne slå op i og dermed finde og navngive det specifikke dyr. Derudover har vi forstørrelsesglas, hvor de kan komme helt tæt på dyret og se de små ting.
(husk at have hvide kasser med, glas, forstørrelsesglas, bøger)
Litteratur: undersøgelsesproces (grundbogen 115-116), at kunne se forskelle og ligheder (grundbogen, s. 201)
11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Mål for aktiviteterne:
At skabe kendskab til dyrene/insekterne
Videregive viden om dyrene/insekterne
At skabe nysgerrighed og interesse
At give børnene mulighed for at danne overblik og skelne mellem ligheder og forskelle på eks. tænderne på forskellige arter og forskellene på insekter der minder om hinanden. For derefter at kunne identificere dyret/insektet ud fra børnenes beskrivelser af hvad de ser.
I vores aktivitet om “mød et marsvin” giver vi børnene mulighed for at opleve marsvinet tæt på. Der vil med stor sandsynlighed være nogle børn der allerede har oplevet marsvinet tæt på, mens andre aldrig har set et marsvin før. Vores udgangspunkt er derfor at give børnene en bredere viden om marsvinet, som en art og hertil give dem mulighed for, at opleve ligheder og forskelle på arten (gnavere), sammenlignet med andre dyr eks. rovdyr. Kendetegnet for en gnaver er tænderne, så dette bliver vores udgangspunkt.
I aktiviteten “fang insekter” får børnene mulighed for, at se hvilke insekter der lever i det område hvor de har deres dagligdag og undervisning. Her kan børnene komme til, at opleve insekterne helt tæt på, da de nemlig får mulighed for at se dem tæt på igennem et forstørrelsesglas. Når de ser på insekterne gennem forstørrelsesglasset, vil vi spørge ind til hvad børnene ser og herefter bruge bogen til at identificere insekterne. Vi vil også komme ind på, hvilke insekter de kender og hvordan mange af dem ligner hinanden.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Det er pædagogens rolle at sørge for det praktiske så som anskaffelse af redskaber som et net og også at skaffe marsvin, fodre og passe dem, sørge for at de er sunde og raske og at de får det de har brug for det.
Der ud over er det også pædagogens rolle, at skulle lærer fra sig og at gå foran, samt ved siden af og vise børnene hvordan man fx håndtere et marsvin/insekter og videregive vores viden om marsvinet/insekter. Der vil med garanti være spørgsmål fra børnene, som vi ikke kan svare på, men her vil vi i samarbejde med børnene prøve at finde frem til svarene. Her er vores nysgerrighed vigtig, for på den måde får vi skabt en nysgerrighed hos børnene gennem vores.
Kommentarer
Send en kommentar