Udviklingsprojekt

Opgave 1 1. Undring / problemstilling
Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.

  1. Hvorfor bliver gåturerne i børnehaven ikke varieret og undersøgt nærmere med henblik på at inddrage naturen kreativt.


2.a Viden
Beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introducerede til på bibliotekskurset.

  1. Hvordan gør børnehaverne brug af udearealerne i lokalområdet?
    b. Hvad gør naturen godt for børn? Og hvad siger forskning?
    c. Hvordan inkludere vi naturen mere i børnehavernes dagligdag?
    d. Hvordan gør vi børnehavens lokale udearealer mere attraktivt?
    e. Hvordan giver vi børnene de bedste forudsætninger for at lære?

2.b Vidensindsamling
Indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.

  1. Besøg den samme børnehave flere gange - empiriindsamling. 

  2. Interview med pædagogerne.

  3. Iagttagelse af børnenes reaktion på naturens muligheder.

  4. Billeder af børnene 


Vi vil indsamle vores viden gennem vores empiriindsamling fra børnehaven. Vi vil her starte med at få svar på om vores undringer er korrekte og hvordan de arbejder med naturen. Dernæst vil vi få understøttet vores viden om hvad børn får ud af, at opholde sig i naturen, ved at inddrage de lokale naturområder i den børnehave, som vi besøger. 

For at kunne udforske hvordan naturen kan påvirke børnenes hverdag og om naturen gør en forskel for dem, så vil vi gøre brug af de lokale udearealer for at inddrage dem på anden vis f.eks. med relevant forskning og teori.




 Relevant litteratur:

Kommentarer

Send en kommentar